Företag Privatperson

Snabba leveranser & snabb kundservice!!

Fri frakt vid köp över 995kr!

Hur skapar man pärmetiketter i word?

Skapa pärmetiketter i word

Att ha ordning och reda på kontoret är av stor vikt. Dessutom är det en skön känsla när allt har sin plats och man enkelt och snabbt hittar det man behöver för stunden. En av de viktigaste komponenterna i detta är pärmar. Vi har i många år talar om vårt papperslösa samhälle, men av någon anledning känns det bara som det blir mer och mer av den varan. Därför är det viktigt att ha pärmar för alla sina papper. Inom vissa yrken behöver man väldigt mycket papper och därmed många pärmar. För att hitta rätt pärm så behöver du ha snygga och tydliga pärmetiketter på pärmarna. Visste du att du enkelt kan skapa mallar för detta i Word? Att skapa pärmetiketter i Microsoft Word är ganska enkelt och kan göras genom att använda fördefinierade etikettmallar eller genom att skapa egna etiketter från grunden. I artikeln nedan beskriver vi steg för steg hur du går tillväga för att snabbt kunna skapa egna snygga etiketter.

Skapa en pärmetikett i word – så här gör du:

Var medveten om att det kan skilja sig något åt beroende på vilken version av word du använder. Denna guide är skriven för Microsoft 365 för Mac.

Steg 1: Öppna Microsoft Word

  1. Starta Microsoft Word.

Steg 2: Gå till fliken “Utskick”

  1. Klicka på fliken “Utskick” i menyraden högst upp.

Steg 3: Välj “Etiketter”

  1. Klicka på “Etiketter” under “Utskick”-fliken.

Steg 4: Öppna Etikettalternativ

  1. I dialogrutan som öppnas, klicka på “Alternativ” för att öppna “Etikettalternativ”.

Steg 5: Välj rätt etikettmall

  1. Välj din etikettleverantör från listan “Etiketttillverkare”. Vanliga tillverkare inkluderar Avery, Herma med flera.
  2. Välj rätt produktnummer för de etiketter du använder. Produktnumret hittar du på förpackningen av etiketterna.

Steg 6: Skapa en ny dokumentmall för etiketter

  1. Klicka på “OK” när du har valt rätt etikettmall.
  2. Tillbaka i “Etiketter”-dialogrutan, klicka på “Ny dokument” för att skapa ett nytt dokument med etikettlayouten.

Steg 7: Anpassa etiketter

  1. Dokumentet som öppnas kommer att visa ett rutnät som representerar dina etiketter.
  2. Skriv in den text du vill ha på varje etikett. Du kan anpassa texten genom att ändra teckensnitt, storlek, färg, och så vidare.

Steg 8: Formatera etiketter

  1. För att justera layouten och utseendet på etiketterna, kan du använda alla vanliga formateringsverktyg i Word, inklusive att lägga till bilder, logotyper eller annan grafik.
  2. Om du vill att alla etiketter ska vara identiska, kan du kopiera och klistra in texten och eventuell grafik från en etikett till de andra.

Steg 9: Spara och skriva ut

  1. När du är nöjd med dina etiketter, spara dokumentet för framtida användning genom att klicka på “Arkiv” och sedan “Spara som”.
  2. För att skriva ut etiketterna, klicka på “Arkiv” och sedan “Skriv ut”. Kontrollera att du har valt rätt pappersstorlek och inställningar för dina etiketter.

Tips och tricks

  • Förhandsgranska utskriften: Se till att förhandsgranska utskriften innan du skriver ut på etikettarket för att säkerställa att allt är korrekt justerat.
  • Testa på vanligt papper: Det kan vara en bra idé att först skriva ut ett test på vanligt papper för att säkerställa att text och layout stämmer innan du använder ett riktigt etikettark.
  • Spara ofta: Spara ditt arbete regelbundet för att inte förlora några ändringar.

Genom att följa dessa steg kan du enkelt skapa och anpassa pärmetiketter i Microsoft Word. Lycka till med dina etikettprojekt!

/Teamet på Officestore.se